Ez idő tájt keresett meg téged az Airvent tulajdonosi köre. Hogyan épült fel akkor a cég logisztikája?
Nem volt jó állapotban ez a terület. A vállalatirányítási rendszer teljes hiánya mellett a sok esetben monopol, rugalmatlan beszállítói és szolgáltatói kör nehezítette a működést. Az elsődleges célkitűzésünk az volt, hogy stabil anyagellátást biztosítsunk a gyártásnak. Kinyitottuk a kapukat, szabad verseny alakult ki, de sok olyan új beszállítót hoztam az Airventhez, amelyeket korábbi munkáim során megbízhatónak ismertem meg. Azokkal az anyagcsoportokkal kezdtük, amelyeknél jellemzően akadozott az ellátás, így lett A, B és C beszállítónk, amelyek folyamatos versenyben állnak azért, hogy megtartsák a pozícióikat.
Az Airvent beszerzési stratégiája is jelentősen megváltozott.
Igen, lerövidítettük az ellátási láncokat és közelebb léptünk a nagyobb piaci szereplőkhöz – kihagyva a köztes állomásokat –, így tőkeerős partnerekkel dolgozhatunk együtt, amelyek lényegesen kedvezőbb megoldásokat kínálnak. A beszállítóinknál készleteket hozattunk létre, amelyeket maguk a beszállítók tárolnak és finanszíroznak a lehívásokig. Ezek az új üzleti kapcsolatok minden esetben jobb árat is eredményeztek, ami az Airventnek nagyon fontos, hiszen kőkemény a piaci verseny a mi termékeink között is. Az ellátási láncok biztosítása láthatóan lényeges tényező volt, hiszen az elmúlt két év világszintű történései a nagy cégeket is megingatták, nap mint nap hallottunk komoly gyárak anyaghiány miatti leállásáról, nálunk ilyen nem volt. Sikeresnek könyvelhetjük el az Airvent beszerzési politikáját, hiszen a gyártásunk ez idő alatt sem állt le, és még ekkor is a versenyeztetett árakból tudtunk válogatni.
A beszerzési és logisztikai igazgató alá tartoznak az alapanyag- és késztermékraktárak, a késztermék-csomagoló terület és részben a vevőszolgálat is. Milyen változások történtek a többi részlegen?
A partnereinknek az első, leginkább szembetűnő változás a késztermékraktárak teljes átalakítása volt: Kecskeméten és Budapesten is új polcrendszereket és magas polcozatokat szereltünk fel, továbbá az új raktárvezetőkkel más szemléletben kezdtünk el működni. Ezáltal állandó és rendezett helye lett a termékeknek, pontos, jól átlátható készletekkel. A friss és lelkes raktári munkatársaknak, illetve az átstrukturálásnak köszönhetően jelentősen változott az árukiadás ideje, amely a gyakori két-három órás várakozási időről 15-20 percre csökkent. Az alapanyagraktárunk – az autóiparban elterjedt, de az Airventnél először alkalmazott –szettrendszerben kiváló eredménnyel biztosította az anyagok áramlásást a termelés felé az UV-C termékcsaládunk esetében. Létrehoztuk a vevőszolgálat alapjait, amelyet szintén a raktári munkatársak bonyolítanak, ez a rendelés-visszaigazolások minőségének javításával és a készre jelentések, tárolási díjak bevezetésével indult el. Ezek az új rendszerünk bevezetése miatt jelenleg átalakulóban vannak, de elvárásaim szerint még pontosabbak lesznek. A vevőszolgálat azóta tovább fejlődött, a területünk mellett a kereskedelmi kollégák is bekapcsolódtak ebbe a munkába. Raktárainkat folyamatosan fejlesztjük, munkatársaink teljesítményét monitorozzuk, az eredmények pedig magukért beszélnek: a rendelések forgási sebessége, a rendelés-visszaigazolások pontossága és partnereink elégedettsége is javult.